Sunday 4 September 2016

POKOK KELOR ADALAH POKOK AJAIB

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Pernah dengar Pokok Moringa? atau mungkin Pokok Mungai dan daun kelor??
Pokok Moringa Oleifera adalah nama saintfik bagi pokok daun kelor. Pokok Ajaib penuh dengan 1001 khasiat.
.
Apa tu pokok Moringa?? 
Adakah Tuan, Puan pernah mendengar atau pernah tahu tentang pokok munggai atau daun kelor? Ya, yang sebenarnya Itulah pokok moringa. Pokok yang sama dan khasiat yang sama cuma nama sahaja yang berbeza mengikut sesetengah tempat terutama di Utara Malaysia....
.
Pokok Moringa bukan pokok sebarangan. Daun, bunga,buah moringa malah akar nya juga adalah sumber makanan lengkap yang tersangat hebat dan menakjubkan. Moringa di kategorikan sebagai 'super food'.
.
National Institute of Health (NIH) pada 21 Mac 2008 mengatakan bahawa Pokok Moringa telah digunakan sebagai ubat oleh pelbagai kelompok etnik asli untuk mencegah atau mengubati lebih dari 300 jenis penyakit.
.
Berbeza dengan budaya penduduk di Malaysia, daun Munggai lebih popular dalam dunia masakan kerana keenakan rasa daun munggai itu sendiri. Sebagai contoh,kebanyakkan penduduk Terengganu menggunakan daun munggai sebagai bahan tambahan untuk membuat telur dadar.
.
Manakala di Utara Malaysia terutama Pulau Pinang dan Kedah,mereka menggunakan daun munggai dalam masakan gulai ketam atau gulai masak lemak. Penduduk disana juga mengambil inisiatif dari khasiat pohon munggai dengan menghasilkan kapsul dan produk kesihatan.
.
Nadiey Adlina Herbs juga tidak melepaskan peluang untuk menghasilkan teh herba dari bahan sumber asli pohon moringa. Teh herba yang semakin popular dan mendapat sambutan hebat dikalangan ibu mengandung kerana teh herba moringa ini mampu memberi nutrisi dan kesihatan kepada janin didalam kandungan
.
Apa lagi khasiat dan manfaat pohon moringga? Nantikan artikel yang seterusnya dari Nadiey Adlina Herbs.



The Herba Moringa dari NAdiey Adlina Herbs

Ini adalah rupa daun kelor.







1 comment:

  1. Stainless Steel T-Shirts | TITIAN TOWER T-SHIRT
    T-Shirts with this iconic T-Shirt: 1. T-Shirt. T-Shirts with this iconic T-Shirt: 1. T-Shirt. titanium mig 170 T-Shirts titanium bolts with this titanium chords iconic titanium anodizing T-Shirt: 1. T-Shirt. T-Shirts with winnerwell titanium stove this iconic T-Shirt: 1. T-Shirt.

    ReplyDelete